Dieta w endometriozie

dieta endometrioza

Endometrioza jest to choroba wieloczynnikowa o podłożu zapalnym. Charakteryzuje się rozrostem błony śluzowej macicy (endometrium) poza jamą macicy. Endometrioza jest chorobą estrogenozależną.


Endometrioza może mieć podłoże:
genetyczne (nie mamy wpływu),
immunologiczne (w jelitach znajduje się tkanka GALT odpowiedzialna za odporność organizmu, mamy wpływ na stan naszych jelit),
środowiskowe (mamy wpływ na nasz styl życia i dietę).

Dieta w endometriozie powinna być:
• przeciwzapalna,
• gęsta odżywczo tzn. bogata w witaminy, antyoksydanty,
• z wysoką zawartością błonnika dla regulacji pracy jelit oraz metabolizowania estrogenów,
• z niskim indeksem glikemicznym,

Produkty o działaniu prozapalnym, które należy ograniczyć lub wyeliminować z diety:

• tłuszcze trans (margaryny, fast food, panierki, chipsy, krakersy, produkty cukiernicze)
• cukry proste, cukier rafinowany, słodycze, produkty ciastkarskie, piekarnicze,
• żywność wysokoprzetworzona,
• alkohol, używki,
• produkty z białej oczyszczonej mąki pszennej,
• produkty mleczne wysokoprzetworzone,
• mięso zwłaszcza czerwone, tłuste oraz przetworzone produkty mięsne


Kluczowe jest również uzupełnienie niedoborów, witamin i minerałów:
• witamina D3,
• witaminy z gr B,
• magnez,
• wapń.


Dieta bogata w produkty o właściwościach przeciwzapalnych może być czynnikiem wspomagającym leczenie endometriozy.

Włącz do diety:
• produkty bogate w witaminę A,
• produkty bogatę w witaminę E,
• produkty bogate w witaminę C,
• produkty bogate w likopen,
• produkty bogate w resweratrol,
• produkty bogate w zeaksantynę,
• produkty bogate w luteinę,
• produkty bogate w antocyjany,
• produkty bogate w kwercytynę,
• kwasy tłuszczowe omega-3,

Źródła związków przeciwzapalnych:

SkładnikŹródło żywieniowe
Kwasy tłuszczowe omega-3Tłuste ryby morskie, siemię lniane, olej lniany, olej z czarnuszki, orzechy włoskie,
LuteinaSzpinak, sałata rzymska, natka pietruszki, pistacje, szparagi, żółtko jaja, fasolka szparagowa, brokuł, kukurydza,
Zeaksantynażółtka jaja, kukurydza,
Witamina AŻółtko jaja kurzego, węgorz, masło, jarmuż,
natka pietruszki, szczaw, szczypiorek, szpinak,
dynia, botwinka, morele, melon brokuły, marchew, papryka czerwona, pomidor, brzoskwinia, śliwki, koperek,
Witamina EOlej rzepakowy tłoczony na zimno, olej z orzechów laskowych, olej z pestek dyni, olej słonecznikowy, olej z orzechów włoskich, migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, pestki dyni, nasiona słonecznika,
Witamina CNatka pietruszki, papryka czerwona, brukselka,
brokuły, porzeczki czarne, truskawki, kiwi, pomarańcze,
LikopenPomidory, sok pomidorowy, przecier pomidorowy, passata pomidorowa, arbuz, suszone pomidory, pomidory liofilizowane, grejpfrut, papaja,
ResweratrolWino czerwone, wino czerwone bezalkoholowe,
winogrona czerwone, pomidory, kakao, borówki,
AntocyjanyJagody, borówki, maliny, jeżyny, truskawki, aronia, wiśnie, żurawina, czarna porzeczka, czerwone winogrona, bakłażan, czerwona fasola,
KwercytynaŁuska cebuli, łuska czosnku, czerwona cebula,
czerwone jabłka, borówki, śliwki, aronia, jagody, cykoria, szczaw, oregano, koper, kapary, kolendra, lubczyk,
Kurkuminakurkuma.